Električna vozila i bilo koja tema o njima, svede se na pozitivne ocjene i iskustva. O električnim vozilima loša iskustva dijele osobe koje većinom nikad nisu niti vozili takvo vozilo već čitali novinske članke osoba koje također nisu vozili električno vozilo.

2020 godina je za našu regiju i svijet prijelomna godina u masovnoj tranziciji na električna vozila, izgradnje punionica, razvoja ideja obnovljivih izvora za EV punionice.

Krenut će mo sa lošom stranom EV (potrudit će mo se da ih nadjemo)

1. Visoka cijena

Neka električna vozila su skupa neka jeftinija, na cijenu najviše utiče kapacitet baterije u KW (150$ po KWH). U Ožujku 2020 godine najjeftiniji EV koji možete kupiti je CITIGO e iV – Škoda po početnoj cijeni od 123.214KN. Cijena EV je u usporedbi sa fosilnim vozilima relativan pojam jer unaprijed platite veću cijenu zbog baterija, a novac vraćate svakim besplatno prijeđenim kilometrom. U nekom okvirnom izračunu prosječnog “fosilaša” (rabljen u okviru budžeta od 7000€) kojeg platite jeftinije, amortizacija troškova održavanja i potrošnje goriva okvirno izađe između 50 i 70 lipa po kilometru. Što je okvirno između 50,000 i 70,000 kuna na 100,000 km.

2. Doseg

Jedan od najvećih problema novih vozača EV nije domet sa punom baterijom već navika da za punjenje na brzim punjačima treba izdvojiti izmedju 30 i 60 minuta.Razlika navike stajanja je najviše izražena kod Električnih vozila koja su prvobitno osmišljena za gradsku vožnju a ne duge puteve. Ako ste kupili e-Golf, Ioniq, Fluence EV, Zoe prva serija, VW e-UP i slični modeli sa kapecitetom baterije od 20-30kw nemožete očekivati da će put od 800 kilometara biti jednostavan i brz. Dok kod izbora vozila Tesla Model S, 3, X, Y , duži put je u najmanju ruku jednostavan i ugodan, a brzina punjenja je u prosjeku 30-40 minuta na Tesla Supercharger. Drugi izbori uz Ionity / e-Punjači mrežu brzih punjača je Kona EV, Jaguar i-Pace, Audi e-Tron, Mercedes EQC, Kia Niro EV, Nissan Leaf, Renault Zoe gen3. Ostalih DC (50kw) i AC punjača ima na svakom uglu i u svakom gradu a trenutno imamo više punjača nego električnih vozila.

3. Vrijeme punjenja

Punjenje fosilca na bilo kojoj BS na dužim putevima u prosjeku vam treba najmanje 15 minuta, dok stanete, otvorite čep, izabrati koje gorivo, ako ste sretni da krenete puniti a da ne morate držati “pištolj” jer automatski osigurač za punjenje često prekine punjenje, odlazak na kasu, čekanje u redu itd…

Sa Teslinim punionicama koje postoje u 3 verzije, V1 V2 V3 razlikuju se i brzine punjenja.
V1- do 132KW

V2- do 150KW

V3- do 250KW

V3 punjači bit će instalirani na sva mjesta postojećih V1 i V2. Hrvatska je trenutno pokrivena samo sa V1 što je sasvim dovoljno. Ostatak europe bi trebao biti kompletno pokriven sa V3 do 2024 godine. I kod punjenja nema “kase” i čekanja, punjač samo spojite i vozilo sve samo registrira i dokumentuje.

Drugo opcija je Ionity, koji ima samo CCS Combo priključak kao standard za sva EU vozila ima izlaznu snagu do 350KW. Trenutno od vozila koja mogu puniti preko 150KW su Tesla Raven S X, Model 3, Audi e-Tron, Porsche Taycan i itd (pogledati EV database).

Na dužim putovanjima punjenje na brzim punionica traje u prosjeku izmedju 30-40 minuta jer se većinom nadopunite izmedju 15 i 80%, u opsegu kapaciteta baterije gdje je krivulja punjanja najjača. Za primjer, Tesla Model S 90D sa punom baterijom prelazi 425 km realno, punjenje je u prosjeku svakih 320-350 km zimi, ljeti 350-400km sa prosjecnom brzinom zimi od 100-125kmh, ljeti 115-140kmh. Model X i slični SUV modeli imaju domet niži za nekih 15% i sa većom brzinom kretanja taj procenat raste.

4. Servis i popravak

Prvo i najbitnije, IMATE IZBOR. Ovlašteni servis ili TMCC

Nakon nekoliko stotina tisuća kilometara očekujete da je auto spreman za zamjenu za novo i odlučite se za popravku, ali tko bi ga mogao pregledati i popraviti? Privatni automehaničari u suradnji sa Tesla Motors Club Croatia uspješno se educiraju, pregledaju i poprave električno vozilo, gdje je jedan od glavnih kvarova oksidirane kočnice od ne korištenja (regenerativno kočenje) i kvarovi ovjesa zbog glasačkih rupa na asfaltu.
Od ostalih kvarova možemo navesti kvarove : neispravna brava vrata, neispravna ventilacija ili grijanje, prazna boca za brisače, vibracije poluosovina, neispravna lampa/rasvjeta, neispravna multimedija (audi, renault, tesla).

Od ozbiljnih kvarova dolazimo do pogona, baterija i elektro motor.
Navest će mo za primjer kvara baterije na Tesli S 85. Nova baterija sa PDV iznosi oko 15000€ , međutim cijena baterije je relevantan pojam jer nije stastavljena iz jednog dijela.

BMS
ĆELIJE
HVsklopka

Popravka ćelije je oko 1500-2000€, kvar se može očekivati izmedju 300,000 i 600,000km (do te kilometraže ušteda je 210,000kn) (popravka u Tesli sa računom i PDV poslje isteka garancije je oko 7000€)(molim bez kukanja na cijene, BMW motor N47 je 9000€, 8HP mjenjač je 11000€)

Popravka sklopke je cca 800€, kvar se može očekivati svakih 200,000 do 600,000km ovisno o tipu vožnje, velika opterećenja “navare” oksid na spoju, ako će to se svaki dan vozit do posla i nazad kao da vozite Hondu CBR na grobniku onda je kvar izvjesniji i ranije.

Dobra strana EV

1. Ušteda

Ušteda na EV se osjeti odmah, prvi tjedan. Nema više odlaska na BS svaki tjedan (ovisno o prosječnim kilometrima) i plaćanja od 350 do 800 kuna za rezervar goriva. Ušteda se osjeti i na održavanju, jer nemate više izmjene ulja, filtera i ostalih maziva. Tehnički pregled nije 1100kn već 600 kuna, koliko god se trudili na tehničkom naći ispušnu cijev. U Češkoj i uskoro u ostalim državama vinjeta za autoput je besplatna. Doma za punjenje dometa od 400km, trošite oko 50kuna.

Kupnja električnog vozila je kao zatvaranje starog mjesečnog kredita od 1000kuna.

 

2. Stabilnost i sigurnost vozila

Ne baš sva ali većina EV imaju nisko težište. Baterija nije ni naprijed ni nazad već u podu vozila, gdje je recimo kod Tesle većina težišta vozila ispod centra osovina kotača. Od sigurnosnih opcija većina električnih vozila posjeduju sisteme za odražavanje kretanja vozila unutar traka, automatsko kočenje, zaštita pješaka, automatsko parkiranje itd.

3. Tehnologija

Revoluciju tehnoloških otkrića je povela Tesla 2014 godine sa predstavljanjem prvog Autopilota AP1 koji je bio vizija autonomne vožnje i koja je do danas napredovala to te mjere da vozilo mobitelom pozovete da dodje do vas sa parkinga.

Predstavljanjem HW3 tehnologije očekuje se još veći nivo autonomije, ugradnja sistema je počela 3/2019 i trenutno jedino Tesla vodi u tom polju. Rezultate tehnologije će mo vrlo vjerovatno vidjeti do kraja 2020 godine.

4. Čist zrak

Temu čistog zraka je suvišno ponovno objašnjavati tema je pokrivena detaljno na linku.
https://www.teslamotors.hr/clubcroatia/2020/01/benzin-vs-elektricni-tko-pobjeduje-u-dozivotnim-co2-emisijama-globalnog-zagrijavanja-saznali-smo/

Leave a Reply